مولف مقاله : بابک چهارباشیان |  منبع مقاله : . |  تاريخ مقاله : ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
.
عنوان مقاله : راه کارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

 
راه کارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

مصرف سوختت را کاهش بده
قدر قطره قطره‌ش رو بدون 


بابک چهارباشیان: چه دلتان بخواهد چه نه، روز به روز هزینه‏های سوخت و انرژی رو به افزایش است. این موضوع محدود به مرزهای کشورمان نبوده و تمامی کشورها با آن دست و پنجه نرم می‏کنند. از همین رو یکی از اصلی‏ترین مزیت‏های رقابتی میان خودروسازان علی‏الخصوص سدان خانوادگی، میزان مصرف سوخت آن‏هاست. 
جدا از نوع، ذات و شخصیت خودرو، نوع نگهداری و رانندگی نیز در میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی داشته که در این مطلب به آن خواهم پرداخت. 

1- یه دستی به سر و روی خودرو زبون بسته بکش
ماشین ظرفشویی هم احتیاج به سرویس دور‏ه‏ای دارد چه برسد به خودرو شما که بالغ بر ۳۰ هزار قطعه در آن استفاده شده است. اگر دست به آچار نیستید و از سرویس‏های معمول خودرو سر در نمی‏آورید حداقل به نمایندگی‏های خودرو خود اطمینان کرده و هر از گاهی سری به آنها بزنید که حداقل آنها به داد این زبان بسته برسند. در مواردی مشاهده شده که پیشرانه خودرو به علت عدم تعویض روغن موتور به طور کامل به زباله‏دان تاریخ پیوسته است. 
در سرویس‏های دوره‏ای خودروها که در دفترچه آنها ذکر شده است معمولا فیلترهای هوا، روغن، بنزین، تهویه اتاق و شمع ها، روغن موتور که مواردی مصرفی هستند تعویض می‏شوند که سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهند داشت. 
بصورت مرتب قوای محرک و نحوه کارکرد آن را بررسی کنید. که شامل بررسی شمع‏ها و سنسور اکسیژن می‏شود. 

2- به کفش‏هاش توجه کن 
خودرو شما تنها از طریق تایر با سطح حرکتی در تماس است. در نتیجه تاثیر غیر قابل باوری بر کیفیت و نوع رانندگی شما ایفا می‏کند و می‏بایستی همان اندازه که به راحتی کفش خود اهمیت می‏دهید، به تایرهای زیر خودرویتان نیز توجه کنید. 
در ابتدا فشار باد لاستیک‏ها را تنظیم کنید. این عامل نه تنها به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می‏کند، می‏تواند عمر لاستیک شما را حتی تا ۲ برابر افزایش دهد. 

پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک می‌شود که نه تنها منجر به افزایش میزان مصرف سوخت می‏شود بلکه عمر لاستیک را نیز به شدت کاهش می‌دهد. فشار باد لاستیک خودرو باید به اندازه‌ای باشد که از طرف کارخانه سازنده اتومبیل توصیه شده است. لاستیک‏های پهن تر از حالت توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرویتان نیز به افزایش مصرف سوخت دامن خواهد زد. بازدید هر ۲ هفته یکبار فشار باد لاستیک‏ها را در برنامه خود بگنجانید. 

از نیتروژن بجای هوای معمولی استفاده کنید. موسسه EPA ( تاکسی حفاظت محیط زیست ایالت متحده ) بیان میکند چنانچه هر 4 تایر به اندازه 1 پی اس آی ناچیز کم باد باشد تا 0 . 3 درصد در مصرف سوخت تاثیر منفی می‏گذارد و از آنجا که نیتروژن محافظت فشار باد بهتری دارد سبب ساز کاهش مصرف سوخت می‌شود . 

3- دنده صحیح را انتخاب کن 
اگر در یک خودرو با دنده ۳، ۶۰ کیومتر در ساعت برانید، ۲۵ درصد بیشتر سوخت نسبت به حرکت با همان سرعت و دنده ۵ مصرف می‏کنید. حالا قضاوت با خودتان. 
رانندگی روزمره را از رانندگی در پیست مجزا کنید. لزومی ندارد همه دنده‏ها دور موتورهای منطقه قرمز را تجربه کنند. 

4- با سرعت مناسب برانید 
هر چقدر سریعتر برانید، شکافتن هوای پیش روی خودرو شما سخت تر شده و در نتیجه میزان مصرف سوخت بالاتر می‏رود. اداره محیط زیست بریتانیا ادعا می‏کند به ازای هر ۵ مایل ( ۸ کیلومتر بر ساعت ) که بالای ۶۵مایل در ساعت ( ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت ) حرکت کنید، ۷ درصد مصرف سوخت شما افزایش پیدا می‏کند.

5- سقف خودرو انبار اقلام ضایعاتی نیست
اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از باربند روی سقف خودرو دارید، پس از رفع حاجت لطف بفرمایید و آن را از سقف خودرو جدا کنید. ایجاد مقاومت در مقابل جریان هوا مصرف سوخت شما را قطعا افزایش خواهد داد. 

6- به وقتش از کروز کنترل استفاده کنید
زمانی که در آزادراه و بزرگراه‏های خلوت هستید، از کروز کنترل (Cruise Control) استفاده کنید. بهره گیری از این تکنولوژی می‏تواند تا ۶ درصد مصرف سوخت شما را کاهش دهد. 

7- خودرو را در حالت سکون نگاه ندارید
شاید یکی از مشکلاتی که شهرنشینان در اغلب کشورهای دنیا با آن مواجه‏اند، ترافیک است. ترافیکی که در آن خودروها ساعت‏های زیادی را در آن به حالت سکون باقی می‏مانند. در صورت توقف پشت چراغ‏های بالای ۵۰ ثانیه به راحتی می توانید خودرو را خاموش کرده و مجددا هنگام سبز شدن چراغ راهنمایی روشن کنید. همان طور که می‏دانید در خودروهای کمی مدرن‏تر از تولیدات داخلی، تکنولوژی با نام Stop/Start تعبیه شده تا به کاهش مصرف سوخت و اصحلاک قوای محرکه کمک کند. 

طرز کار سیستم بدین صورت است، زمانی که در پشت چراغ قرمز توقف کرده و منتظر سبز شدن آن هستید، پیشرانه خاموش می‌شود. در خودروهایی با گیربکس دستی، شما معمولاً باید خودرو را به منظور خاموش کردن در حالت خلاص قرار دهید. به محض اینکه شما پا را از روی ترمز برداشته و یا کلاچ را درگیر کنید، پیشرانه به‌ صورت خودکار روشن می‌شود بنابراین دوباره می‌توانید به راه خود ادامه دهید. لازم به توضیح است که این دوباره روشن شدن‌های پی‌درپی نیازمند استارتر و باتری متفاوتی است.

۸- ۱ دقیقه گرم کردن موتور کافیست
یکی دیگر از نکاتی که باید بدان توجه کنید این است که زمان گرم شدن خودرو لزومی ندارد خودرو خود را بیشتر از ۱ دقیقه گرم کنید. پس از ۱ دقیقه شروع به حرکت کنید اما تا زمانی که از گرم شدن کامل سیستم روغن کاری خودرو مطمئن نشدید پر فشار رانندگی نکنید. 
مورد هایی مشاهده شده که پدر خانواده ماموریتی را برای پسر خود تعریف کرده تا خودرو را نیم ساعت قبل از خروج عالیجناب از منزل بصورت کامل گرم کرده تا ایشان مخصوصا در روزهای سرد زمستان حسابی از خجالت اتمسفر و محیط زیست در بیایند. 

فالکون جنگنده «F-16» نیز تا این حد احتیاج به گرم کردن ندارد. ۱ دقیقه کافیست. باور کنید. 

۹- از نقشه استفاده کنید 
قبل از شروع حرکت یکبار مقصد و مسیر حرکتی را در اپلیکشن های انتخاب مسیر مانند google map بررسی کنید تا کم ترافیک ترین مسیر را به شما پیشنهاد دهد. 

10-تعمیرگاه سیار حمل نکنید
لطفا مثل کولی‏های خانه به دوش تمام وسایل مربوط و نامربوط زندگیتان را در خودرو انبار نکنید. مورد هایی داریم که راننده محترم گیربکس اضافی در خودرو نگاه می دارد تا مبادا در میان راه از امداد خودرو ها استفاده کند. این روزها با یک تماس کوچک امداد خودروهای مختلف در تمام کشور در خدمت شما هستن. 

11- رانندگی تهاجمی را فراموش کنید
کارشناسان تخمین زده اند که رانندگی تهاجمی تا ۳۳ درصد در افزایش مصرف سوخت تاثیر دارد. این جمله را ملکه ذهن خود کنید . رانندگی پر تنش و پر تلاطم در فرمان دهی , شتابگیری مثبت و منفی همگی باعث از دست رفتن زمان ، بروز حادثه و افزایش مصرف سوخت میشود. 

۱2- دنده ها را به موقع عوض کنید 
بارها در مقالات رانندگی به این نکته اشاره کرده‏ام که بهترین زمان تعویض دنده، در آستانه محدوده قرمز دور موتور است محدوده‏ای که دنده‏ها با بهترین تورک به همدیگر انتقال داده می شوند. اما این نکته برای رانندگی پر فشار در مسابقات است نه برای بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان که شما را به محل کار می برد. 
در خودرو‏های بنزینی عموما پیشنهاد می‏شود که دنده ها را در دور موتور ۲۵۰۰ و در خودرو های دیزلی در ۲۰۰۰ دور در دقیقه تعویض کنید. 
تعویض در دور موتور های پایین تر از این اعداد امکان آسیب به موتور را بالا خواهد برد. پس لطفا از آن سوی بام پایین نیوفتید و به موقع دنده را تعویض کنید. 

این همه نکته و راهکار به چه قیمت؟ 
اگر شما همه این موارد را رعایت کنید پیش بینی می شود تا ۱۵ درصد مصرف سوخت خود را پایین بیاورید. اگر شما هفته ای ۵۰ لیتر بنزین معمولی با قیمت ۱۰۰۰ تومان استفاده کنید، در انتهای سال شما ۳۶۰ لیتر بنزین خود را هدر نداده اید. حال تصور کنید در کشوری مثل ترکیه زندگی می کنید. هم اکنون هر لیتر بنزین در ترکیه 4.5 لیر معادل 5500 تومان به فروش می‌رسد. جدا از مسایل زیست محیطی شما می‌توانید با رعایتی نکاتی ساده هم آرامش در رانندگی را به خود و همسفران خود هدیه داده ، عمر موتور خود را بالا ببرید و هم به جیب خود کمک کنید.